Het aanbod
Trainingen
Met deze training krijgen leden van een team meer grip op moeilijke gesprekken en/of conflicten met cliënten. Door middel van uitleg en oefeningen krijgen zij inzicht in wat conflicten en spanning met hen doen en hoe zij daar beter mee om kunnen gaan.
Trainingsonderdelen zijn:
- Uitleg over waarom er moeilijke gesprekken of conflicten ontstaan en wat je daarin zelf kunt veranderen.
- Oefenen met vaardigheden in anders handelen tijdens moeilijke gesprekken/conflicten.
- Anders naar conflicten kijken. Oefenen met jouw invloed in een conflict of tijdens een moeilijk gesprek.
- Hoe je verbinding kunt maken/behouden tijdens moeilijke gesprekken.
Deze training wordt in overleg, op maat geschreven op basis van input van de teamleden over de doelgroep en de vragen waar zij mee worstelen.
Wil je geluk of gelijk? Veel conflicten kunnen voorkomen worden als deze vraag vaker gesteld wordt. Maar juist in die situaties is het moeilijk om constructief te communiceren.
Middels een uitgewerkte methode ga je stapsgewijs aan de slag met de groene en rode cirkels. Je gaat communicatiepatronen beter begrijpen en kunt bewustere keuze maken tijdens gesprekken. Er ontstaat inzicht in je invloedcirkel.
Ik wil groepen adviseren om na de training intervisie bijeenkomsten te plannen om met elkaar te oefenen en vragen te stellen over wat lukt en wat nog niet lukt.
Tijdens de training krijgt je als groep de methode met daarin de uitgewerkte stappen.
Wil je als team meer inzichten in de dynamieken tussen teamleden en grip op communicatiepatronen, dan past deze training. Wil je leren om bewuster te communiceren met elkaar waardoor er meer verbinding en begrip ontstaat. Tijdens de training krijgt inzicht in hoe je als groep met elkaar communiceert en of je naar elkaar luistert. Mensen veranderen vanuit het inzicht in je eigen behoefte en de behoefte van de ander. Tijdens communicatie staan we meestal niet stil bij onze behoefte, we vragen ons niet af waarom iets voor ons of de ander belangrijk is waardoor er geen inzicht ontstaat in wat je wilt veranderen.
Middels verschillende stappen ga je eerst verbinden maken met je eigen, oordeel, gevoel en behoefte. Daarna ga je luisteren naar de behoefte van de ander. Tijdens de training laat ik op verschillende manier zien hoe je deze methode kunt gebruiken.
Het is mooi en bijzonder om te zien als mensen spreken vanuit de behoefte, dan gaan mensen ervaren, voelen en raken mensen gemotiveerd om iets anders te doen.
Ik wil groepen adviseren om na de training intervisie bijeenkomsten te plannen om met elkaar te oefenen en vragen te stellen over wat lukt en wat nog niet lukt.
Tijdens de training krijgt je als groep de methode met daarin de uitgewerkte stappen.
Relatietherapie
Als stel ga je onderzoeken hoe je nu met elkaar communiceert, wat je hierin mist en wat je hierin kunt veranderen. Je gaat op zoek naar de verbinding en hoe je met wederzijds begrip kunt luisteren naar elkaar.
Supervisie en Intervisie
Intervisie is een manier om kennis te delen en je kennis te vergroten. Professionals doen hier een beroep op de expertise van anderen om hen te helpen waardevolle inzichten te krijgen. Is een gestructureerde methode waarmee professionals reflecteren op hun werkervaringen, elkaar ondersteunen bij het verhelderen van werk gerelateerde vragen. Collega’s komen samen om uitdagingen te bespreken en te ontrafelen, advies in te winnen en inzichten te bieden om elkaar te helpen professioneel te groeien. De deelnemers moedigen elkaar aan door het stellen van vragen. Deze vragen mogen een toevoeging zijn op de vraag van de inbrenger.
Supervisie is een proces waarin een professional individueel of in een klein groep ondersteuning krijgen bij hun werkzaamheden. Middels reflectie op hun praktijkervaringen werken ze aan hun professionele ontwikkeling. Het is gericht op het verbeteren van vaardigheden, het verkennen van ethische kwesties en het bevorderen van zelfreflectie. |